لطفا صبر کنید ...

شما تنها یک قدم تا پیوند قلب ها فاصله دارید. برای شروع اینجا کلیک کنید
تمامی خدمات انجمن حمایت از حیوانات و طبیعت «مای ملو» کاملا رایگان بوده و هیچ هزینه ای در هیچ قسمتی از کاربران دریافت نمی شود.

(مقاله) تاثیر حیوانات خانگی بر کودکان
دسته بندی: مقالات، تاریخ انتشار: 1399/12/27، آخرین بروزرسانی: 1400/08/19 ساعت 07:02 ق.ظ
بازگشت به صفحه قبل بازگشت به لیست مطالب به اشتراک گذاری این صفحه در فیسبوک به اشتراک گذاری این صفحه در تلگرام به اشتراک گذاری این صفحه در واتس اپ به اشتراک گذاری این صفحه در توییتر بزرگ کردن اندازه قلم کوچک کردن اندازه قلم کپی لینک این صفحه 


اگر در مورد نگهداری و یا عدم نگهداری از حیوانات خانگی به خاطر فرزندتان شک دارید، بهتر است از تاثیر حیوان خانگی بر کودکان اطلاعاتی کسب کنید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از هنر زندگی، نگرانی درباره بهداشت و سلامت حیوان بسیار طبیعی است. اما بهتر است بدانید که اگر در نگهداری و بهداشت حیوان خانگی خود توجه لازم را داشته باشید خطر قابل توجهی سلامت شما و کودکتان را تهدید نمی کند. در این شرایط وجود حیوان خانگی نه تنها تهدیدی برای سلامت فرزندتان نیست بلکه از لحاظ روان شناختی فواید متعددی می تواند داشته باشد و به رشد زبان و بهبود روابط اجتماعی او کمک می کند .

نگهداری از حیوان علاقه ای قدیمی

انسان ها معمولا به طور طبیعی به برقراری ارتباط با حیوانات و نگهداری از آن ها علاقه نشان می دهند. این علاقه از حدود سه یا چهار سالگی شروع به شکل گرفتن می کند و معمولا در سنین کودکی پررنگ تر است. روان شناسان این سن را سن بازی های دامپروری می دانند و باور دارند که کنجکاوی و بازی کودکان با موجودات زنده مثل مورچه ها، جوجه ها، پرندگان و گوسفندان در این سن بسیار پررنگ تر است.
 همین حالا به جامعه حامیان حیوانات و طبیعت «مای ملو» بپیوندید و ما را در این مسیر زیبا همراهی کنید. برای شروع اینجا کلیک کنید.

به عقیده روانشناسان علاقه به حیوانات خانگی بر خلاف این باور که پدیده ای مدرن و جدید در غرب است؛ علاقه ای قدیمی است که به انسان در زندگی چند هزار سال گذشته کمک کرده است. انسان ها با علاقه به نگهداری از حیوانات هم مهارت های لازم برای مراقبت از فرزندانشان را آموزش می دیدند و هم می توانستند از محصولات این حیوانات استفاده کنند. همین علاقه قدیمی است که امروزه به شکل نگهداری از گونه های مختلف حیوانات خانگی در آمده است .

تاثیر حیوان خانگی بر کودکان تمرین زندگی

یکی از اصلی ترین مزایای نگهداری حیوانات خانگی برای کودکان تمرین زندگی و مسیولیت پذیری لازم آن ها است. کودکی که مسیولیت های مختلف حیوان خانگی مانند غذا دادن، تمیز کردن، بیرون بردن و قدم زدن و برطرف کردن دیگر نیازهای یک حیوان خانگی را می آموزد؛ حس مسیولیت پذیری در کودک رشد می کند. بدین صورت کودک متوجه می شود که دیگران نیز به رفتار آن ها وابسته هستند .

تاثیر حیوان خانگی بر کودکان یک دوست خوب

کودکانی که تک فرزند هستند و یا هم بازی هم سن و سال خود ندارند می توانند با حیوان خانگی خود همراه شوند، با او بازی کنند و یا با او درد دل کرده و ارتباط برقرار کنند.

پژوهش ها نشان داده که حضور یک حیوان خانگی می تواند احساس تنهایی افراد را کاهش دهد. همچنین درک نیاز یک حیوان خانگی که دوست کودک شما هم هست و احساس مسیولیت او برای رفع نیاز حیوانش، به او کمک می کند تا در مراحل بعدی زندگی ارتباط احساسی پخته تری را با دوستانش برقرار کند .

تاثیر حیوان خانگی بر کودکان رشد و درک احساسات

حیوانات برای بیان احساسات و هیجان های خود از کلام بی بهره هستند. بنابراین آن ها به وسیله رفتار غیرکلامی احساس و نیاز خود را به شما می فهمانند. جالب است بدانید ما انسان ها نیز هفتاد درصد ارتباطی که با دیگران برقرار می کنیم غیرکلامی بوده و تنها سی درصد آن کلامی است. شما معمولا از ظاهر دیگران و لحن کلامشان احساسشان را می فهمید. 

از نظر روانشناسان هرچقدر افراد در تشخیص احساسات دیگران به وسیله رفتارهای غیرکلامی قوی تر باشند، می توانند ارتباط با کیفیت تری را در روابط خود با دیگران داشته باشند. نگهداری کردن و ارتباط داشتن با یک حیوان خانگی در کودکی، احساسات را در او تقویت می کند و باعث می شود کودک ارتباط هیجانی پخته تری را در آینده برقرار کند .

تاثیر حیوان خانگی بر کودکان کنار آمدن با مرگ

حیوانات مختلف عمر متفاوتی دارند. جونده ها نهایتا 6 سال، سگ ها و گربه ها نهایتا 18 سال و اسب ها حداکثر 25 سال عمر می کنند. این مسیله به این معنی است که اگر انسانی یک سوم عمر طبیعی خودش را هم داشته باشد مرگ یک حیوان خانگی خود را تجربه می کند. 

تجربه مرگ یک موجود زنده برای کودکی که به آن حیوان احساس دلبستگی دارد و از او مراقبت می کرده تقریبا همان واکنش هایی را در پی دارد که یک فرد نسبت به مرگ یک عزیز نشان می دهد. کودکی که سوگ و فقدان یک حیوان خانگی را تجربه می کند، برای پذیرش مرگ یک عزیز در بزرگسالی آمادگی بیشتری دارد .

در انتخاب حیوان مناسب توجه کنید

نکته مهمی که باید در نهایت به آن توجه داشته باشید انتخاب حیوان خانگی مناسب سن و شرایط کودکتان است. اگر فرزند شما کمتر از چهار یا پنج سال سن دارد معمولا توانایی نگهداری از حیواناتی مانند سگ و گربه را ندارد و در این کار نیاز به کمک شما دارد. 

در تصمیم نگهداری از حیوانات توجه کنید که فرزندتان پیش از این به آلرژی و حساسیت مبتلا نبوده باشد، سپس برای خرید یک حیوان خانگی اقدام کنید. نگهداری از حیواناتی مانند سگ که حالات احساسی متنوع تر و توانایی شناختی بالاتری را دارند می توانند انتخاب مناسب تری نسبت به پرندگان و جوندگان و خزندگان در سنین کمی بالاتر باشند. 

سوالات متداول

آیا داشتن حیوان خانگی می تواند به رشد زبان کودک کمک کند؟

مسلما بله و این مسیله هنگامی که شما تک فرزند هستید بیشتر خود را نشان خواهد داد. در واقع کودکان معمولا زمان زیادی را با حیوانات خود سپری می کنند و با آنان نیز شروع به صحبت می نمایند. از آنجایی که حیوانات شروع کننده مکالمات هستند کودک را مجاب می کنند که به صحبت با آنان ادامه دهند و رشد زبان کودک به خوبی شکل خواهد گرفت. در کنار این مسیله کودک دوست دارد که به دیگران اعلام کند که در منزل حیوانی خانگی دارد و این موضوع به رشد زبان و شکل گیری روابط اجتماعی بیشتر نیز کمک کننده است.

 

منبع: خبرگزاری حکیم مهر [لینک]




در «مای ملو» تبلیغات رایگان است. برای ارسال آگهی خود «اینجا» کلیک کنید.

نظرسنجی: حیوان خانگی مورد علاقه شما چیست؟
سوال نیم روز

  • کدام حیوان نماد زندگی طولانی در کره است؟
    برای دیدن پاسخ 2 ثانیه موس خود را بر روی این متن قرار دهید یا این متن را یک مرتبه لمس کنید و 2 ثانیه منتظر بمانید.

    پاسخ

    آهو



    حامی و دوستداران حیوانات بودن، تجربه ای است به نهایت لذت بخش و تاثیر گذار برای تمام طول عمر. اینکه حیوانی را از لابه لای سیم ها نجات دهیم، سگی را با ت ...