لطفا صبر کنید ...

شما تنها یک قدم تا پیوند قلب ها فاصله دارید. برای شروع اینجا کلیک کنید
تمامی خدمات انجمن حمایت از حیوانات و طبیعت «مای ملو» کاملا رایگان بوده و هیچ هزینه ای در هیچ قسمتی از کاربران دریافت نمی شود.

(مقاله) آشنایی با حیوانات راهنما
دسته بندی: مقالات، تاریخ انتشار: 1399/11/12، آخرین بروزرسانی: 1400/08/20 ساعت 03:46 ب.ظ
بازگشت به صفحه قبل بازگشت به لیست مطالب به اشتراک گذاری این صفحه در فیسبوک به اشتراک گذاری این صفحه در تلگرام به اشتراک گذاری این صفحه در واتس اپ به اشتراک گذاری این صفحه در توییتر بزرگ کردن اندازه قلم کوچک کردن اندازه قلم کپی لینک این صفحه 


هم زیستی بین انسانها و حیوانات به اولین اهلی سازی حیوانات در عصر پارینه سنگی – در حدود 9000 سال پیش – باز می گردد. ولی در هیچ زمانی حیوانات چنین کمک های ویژه و اختصاصی در قالب دادن خدمات و یا کمکهای آموزش دیده شده نداشته اند. این حیوانات – معمولا سگها – به مردم کمک می کنند که کارهایی را انجام دهند که در غیاب آنها انجام آن برای افراد بسیار مشکل و یا غیر ممکن خواهد بود. حیوانات راهنما حیوان خانگی نیستند بلکه حیوانات شاغلی هستند که به این وظیفه اشتغال دارند. بنابر این قوانینی مانند American with disabilities act (1990)  در ایالات متحده  و disability discrimination act (1995)  در انگلستان، حیوانات راهنما را از قوانینی که حضور حیوانات را در مکانهای عمومی و تجاری ممنوع می سازد، معاف کرده است.


آشنا ترین حیوانات راهنما سگها هستند که به افرادی که بیناییشان آسیب دیده کمک می کنند که درست حرکت کنند. تعلیم سیستماتیک سگهای راهنما در آلمان در طول جنگ جهانی اول برای کمک به کهنه سربازان نابینا آغاز شد. در اواخر سال 1920 دوروتی هریسون اوستیس که یک مربی سگ آمریکایی ساکن سویس بود درباره این برنامه مطالبی شنید و مقاله ای در مجله نوشت. انتشار این مقاله او را به سمت اولین شاگردش موریس فرانک راهنمایی کرد که به او در افتتاح یک مدرسه مشابه در ایالات متحده در سال 1929 به نام چشم بینا کمک کرد. این موسسه هم اکنون در نیوجرسی واقع است.

توله های سگ های راهنما اغلب به منظور مشخص توسط سازمانهای مختلف تعلیم دهنده سگ پرورش داده میشوند. نژادهای ژرمن شپرد، لابرادور رتریورز و لابرادور رتریورز طلایی به خاطر طبیعت آرام، هوش، تمایل طبیعی آنها به کمک و بنیه خوب بیشتر استفاده می شوند. توله ها اولین سال زندگیشان را با خانواده های رضاعی سپری می کنند که آنها را اجتماعی ساخته و برای تعلیمات بعدی که آموزش مهارتهای فرمانبرداری است آماده می کنند. سگهای راهنما تقریبا در سن 18 ماهگی وارد تعلیمات رسمی می شوند که در حدود 3 تا 5 ماه طول می کشد. در طول این دوره سگها یاد می گیرند که با قلاده و یراق سازگار شوند . در لبه پیاده رو توقف کنند و اندازه فرد همراهشان را برای عبور از محل های تنگ و مسدود تخمین بزنند و نیز زمانی که متوجه می شوند اطاعت از دستور فرد را در معرض خطر قرار می دهد از دستور سرپیچی کنند.

در سالهای اخیر سگهای شنوا به طور فزاینده ای رایج شده اند. این سگها معمولا از نژادهای مخلوط و سگهای نجات یافته از پناهگاههای حیوانات هستند که برای آگاه کردن همراهانشان از صداهای عادی مانند زنگ ساعت، گریه بچه یا زنگ تلفن تعلیم می بینند. این سگها همراهانشان را با لمس کردن آنها با پنجه هایشان آگاه می کنند و آنها را به سمت منبع صدا راهنمایی می کنند. آنها همچنین تعلیم میبینند که صداهای خطرناک مانند زنگ آتش نشانی و صدای فرد مزاحم را تشخیص بدهند. در این زمان آنان همراهشان را با لمس پنجه آگاه کرده و در وضعیت مخصوص هشدار قرار می گیرند (در فاصله زمانی که همراه آنها بتواند واکنش مناسب را انجام بدهد).

سگها می توانند برای انجام طیف گسترده ای از مقاصد کمکی آموزش ببینند. برای مثال سازمان بزرگ سگهای راهنما، گونه های مختلفی از حیوانات کمکی را تربیت می کند. شامل سگهای کمکی که به افرادی که از ویلچر یا سایر وسایل حرکتی استفاده می کنند، کمک می کند. سگهای شنوا، سگهای هشدار دهنده صرع که در زمان وقوع علایم صرع با فعال کردن سیستم هشدار الکترونیک به بیمار کمک می کنند (برخی از سگها حتی می توانند زمان شروع حمله صرع را پیش بینی کنند) و در محلهایی مانند آسایشگاهها و بیمارستانها که تنهایی و فقدان تحریک عاطفی مشکلات دایمی هستند، سگهای هم نشین حمایتهای عاطفی را برای بیماران فراهم می آورند. برنامه های زیادی وجود دارند که حیوانات خانگی بخصوص سگ و گربه را تعلیم داده و به عنوان حیوانات درمانی، اختصاصی می سازند و در چنین موسساتی به عنوان همراهان فوق العاده به بیماران عرضه می کنند.



 همین حالا به جامعه حامیان حیوانات و طبیعت «مای ملو» بپیوندید و ما را در این مسیر زیبا همراهی کنید. برای شروع اینجا کلیک کنید.

حیوانات همچنین در برنامه هایی مانند AAT  - درمان با کمک حیوانات-  نیز استفاده می شوند. در بیانات انجمن دلتا، AAT  یک مداخله برنامه ریزی شده برای استفاده از مزایای حضور حیوانات برای بهبود فیزیکی و روانی بیماران است. این مزایا مانند انگیزه سازی و پاداش دهی توسط افراد حرفه ای آموزش دیده تسهیل می گردد.

برای مثال در افراد مسنی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند دست و پنجه نرم کردن با قلاده سگ ها و یا دادن لقمه های کوچک به یک گربه فعالیتهایی است که می تواند مهارتهای حرکتی آنها را بهبود بخشد. اهداف به نسبت بیماران تعیین شده و میزان پیشرفت آنان اندازه گیری می شود . سگها و گربه ها تنها حیواناتی نیستند که می توانند به افراد مسن کمک کنند. میمون کاپوچین – کوچک، سریع و با هوش – می تواند به افراد فلج یا افرادی که ناتوانی شدید حرکتی دارند مانند بیماران مبتلا به   ام اس کمک کنند. این میمونها فرمانهای اصلی مانند روشن کردن چراغ یا بلند کردن اشیای افتاده را انجام می دهند. یکی از غیر معمولترین حیوانات یاری دهنده اسبهای راهنما هستند. در یک برنامه آزمایشی در ایالات متحده اسبهای کوچک (پونی) را برای راهنمایی افرادی که مشکل بینایی دارند، تعلیم دادند (به همان روشی که سگهای راهنما انجام می دهند). اسبهای کوچک می توانند برای افرادی که به سگها حساسیت دارند یا دارای پیشینه سوارکاری هستند و با اسبها راحت تر هستند، جایگزین مناسبی باشند.



برخی سگها و حیوانات خاصی وجود دارند که تواناییهای اختصاصی مانند سگهای تشخیص دهنده صرع دارند مثلا برخی از سگها توانایی تشخیص نمونه های دیابتیک را دارند وبعضی دیگر می توانند قبل از رخ دادن اتفاقات ناگوار افراد را آگاه کنند. برخی اوقات تواناییهای غریب حیوانات می تواند به طرق مختلفی برای انسانها مفید باشد.


سازمانهای قابل اطمینانی که حیوانات راهنما را آموزش می دهند، اقداماتی را انجام می دهند که مطمین شوند که حیوانات گرامی داشته می شوند، خدماتشان با پاداشهای مناسب جبران می شود و زندگی سالمی دارند و از آن لذت می برند و زمانی که دوره کمک چنین حیواناتی سپری می شود، شرایطی برای بازنشستگی شایسته آنها فراهم می کنند.



منبع: انجمن حمایت از حیوانات [لینک]




در «مای ملو» تبلیغات رایگان است. برای ارسال آگهی خود «اینجا» کلیک کنید.

نظرسنجی: حیوان خانگی مورد علاقه شما چیست؟
سوال نیم روز

  • این پرنده بدون پرواز بزرگترین تخم مرغ جهان را می گذارد؟
    برای دیدن پاسخ 2 ثانیه موس خود را بر روی این متن قرار دهید یا این متن را یک مرتبه لمس کنید و 2 ثانیه منتظر بمانید.

    پاسخ

    شترمرغ



    حامیان حیوانات از این پس میتوانند اطلاعات خود را به رایگان و بدون محدودیت در بخش دفترچه تلفن «مای ملو» ثبت کنند. برای این کار وارد لینک زیر شوید و اطل ...