لطفا صبر کنید ...

شما تنها یک قدم تا پیوند قلب ها فاصله دارید. برای شروع اینجا کلیک کنید
تمامی خدمات انجمن حمایت از حیوانات و طبیعت «مای ملو» کاملا رایگان بوده و هیچ هزینه ای در هیچ قسمتی از کاربران دریافت نمی شود.

(مقاله) خلاء قوانین حمایت از حیوانات در ایران
دسته بندی: مقالات، تاریخ انتشار: 1400/02/01، آخرین بروزرسانی: 1400/08/20 ساعت 09:45 ب.ظ
بازگشت به صفحه قبل بازگشت به لیست مطالب به اشتراک گذاری این صفحه در فیسبوک به اشتراک گذاری این صفحه در تلگرام به اشتراک گذاری این صفحه در واتس اپ به اشتراک گذاری این صفحه در توییتر بزرگ کردن اندازه قلم کوچک کردن اندازه قلم کپی لینک این صفحه 


خبر دستگیری متهم به حیوان آزاری در ارومیه که اقدام به بریدن گوش های یک قلاده سگ کرده بود، فردی در کاشان که با بستن یک قلاده سگ به قسمت عقب خودرو و حرکت با سرعت زیاد مرتکب حیوان آزاری شده بود یا فرد دیگری در ایلام که با بریدن گوش های یک توله سگ افکار عمومی را جریحه دار کرده بود یا فرد متخلفی در بوشهر که یک سگ ماده را تا گردن زیر خاک دفن کرده و مکررا با موتور از روی سر حیوان نگون بخت که از خاک بیرون مانده رد می شد و کشف حیوانات تاکسیدرمی شده در دزفول تنها بخشی از اخباری است که اخیرا منتشر شده است.

تماشای صحنه های حیوان آزاری ناراحت کننده است و اذیت حیوانات یکی از انواع بداخلاقی های اجتماعی، بزه کاری یا اختلال روانی به شمار می آید. حیات، حقی خدادادی است که همه موجودات زنده براساس نظام حکیمانه آفرینش، به یک میزان از آن برخوردار هستند. احترام به اصل حیات، غایتی فلسفی و اخلاقی برای همه جانداران است و تجاوزهای انسان ها به حریم حیات سایر جانداران، ناشی از نگاه انسان محورانه و گونه پرستانه ای است که همواره به دنبال سلطه حداکثری بر طبیعت است، سلطه ای که فرجامی جز تخریب طبیعت و ویرانی زیست محیطی به همراه ندارد.

ضرورت حمایت اخلاقی و حقوقی از حیات، سلامت و امنیت حیوانات، زمانی قابل فهم می شود که انسان به حیوانات، نه به مثابه منابعی برای تامین خوراک و پوشاک و رفاه و ابزارهایی برای سرگرمی، آزمایش و پیشرفت های پزشکی، علمی و نظامی، بلکه به عنوان موجوداتی ارزشمند و صاحب حق و صاحب درد بنگرد.

حیوان گرچه قدرت تکلم ندارد ولی بی تردید همپای انسان، دارای حساسیت یا توانایی درد و تجربه لذت است. در واقع مساله این نیست که آنها می توانند استدلال یا صحبت کنند بلکه مساله این است که هر حیوانی با سیستم عصبی می تواند، رنج بکشد.
 همین حالا به جامعه حامیان حیوانات و طبیعت «مای ملو» بپیوندید و ما را در این مسیر زیبا همراهی کنید. برای شروع اینجا کلیک کنید.

از منظر اخلاقی، گونه انسان از آن حیث که صرفا انسان است، حق ندارد رنج گونه های دیگر جانداران را نادیده گرفته و خود را مجاز به تحمیل درد و رنج بر آنها ببیند.

در سال های اخیر برای حمایت از حیات حیوانات اقدامات نیکوکارانه ای انجام می شود که انعکاس آنها در رسانه ها امیدبخش است به عنوان نمونه ساماندهی پناهگاه ها برای حیوانات مختلف و نگهداری از آنها توسط افراد و سازمان های مردم نهاد حمایتگر حقوق حیوانات وجود دارد و افکار عمومی هم نسبت به موارد حیوان آزاری، واکنش های جدی و گسترده نشان می دهد.

برخی دادگاه ها نیز به رغم خلاءهای قانونی، از حداقل ظرفیت های موجود در قوانین، حداکثر بهره را برده و در موارد متعددی به مقابله با حیوان آزاران پرداخته اند، هرچند ضمانت های اجراهای قانونی موجود، پیشگیرانه و بازدارنده نیست.

خلاء قواعد حقوقی حمایت از حیوانات
اما واقعیت این است که آنطور که معاونت حقوقی ریاست جمهوری می گوید، به طور کلی در قوانین ایران، رویکرد مبتنی بر حمایت غایی از حیوانات مفقود است و نظام حقوقی کشور از خلاء قواعد حقوقی در این زمینه رنج می برد و در پیشگیری از حیوان آزاری به نحو متناسب و موثر، ناتوان است.

سال گذشته طرحی با عنوان ممنوعیت حیوان آزاری در 11 شهریور ماه در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و به امضای 100 نفر از نمایندگان مردم رسید همچنین 21 بهمن سال گذشته لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری از تقدیم لایحه قانونی حمایت از حیوانات به کمیسیون لوایح هیات دولت خبر داد.

این لایحه قانونی مشتمل بر 23 ماده و 15 تبصره، تدوین و برای سیر مراحل قانونی به هیات دولت ارایه شده است.

قوانین موجود ناظر بر حفظ حقوق حیوانات نیست

سید مهدی حجتی حقوقدان و وکیل دادگستری درباره حمایت از حقوق حیوانات در قوانین و مقررات موجود گفت: تاکنون تعریفی از حقوق حیوانات در قوانین و مقررات موضوعه ایران به عمل نیامده و قوانین موجود ناظر بر حفظ حقوق حیوانات نیست بلکه مربوط به حفظ گونه های جانوری در معرض انقراض و حفظ، حمایت و تکثیر حیوانات وحشی است.

وی افزاود: همچنین قوانین مربوط به حوزه صید و تجارت حیوانات وحشی از بازدارندگی لازم برخوردار نیستند و گرچه قانونگذار در سال 1375 با بازنگری در قانون شکار و صید که در سال1346 به تصویب رسیده؛ در زمینه صید، خرید، فروش و تجارت حیوانات وحشی دست به جرم انگاری های جدیدی زد اما در عمل، این مقررات نتوانست به مانع موثری بر سر راه سودگردان حیوانات وحشی که سود سرشاری از خرید و فروش و تجارت این موجودات کسب می کنند، تبدیل شود.

این حقوقدان تصریح کرد: در مجموع، قوانین و مقررات موجود در حوزه حمایت از حقوق حیوانات و نقض موردی یا سازمان یافته قوانین مربوط به این حوزه از صلابت و اقتدار لازم برای تامین و تضمین حفظ حیات وحش در کشور و جلوگیری از حیوان آزاری برخوردار نیست و در مواردی نیز با خلاء های قانونی مواجه هستیم و لایحه حمایت از حیوانات نیز سال هاست که در انتظار تصویب در مجلس شورای اسلامی است.

وی اظهار داشت: ایران در سال 1353 به کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های حیوانات و گیاهان وحشی که در معرض نابودی قرار دارند، پیوسته و تکلیف دارد که تجارت یا تملک گونه های وحشی حیوانات را جرم انگاری کند که البته به این تکلیف نیز عمل شده ولی نمی توان قوانین موجود در این زمینه را موفق و کارآمد ارزیابی کرد.

حجتی گفت: در اصلاح قانون شکار و صید، خرید و فروش و صدور حیوانات وحشی با اخذ مجوز از سازمان محیط زیست مجاز شناخته شده و در غیر این صورت برای آن مجازات حبس یا جریمه نقدی تعیین شده که میزان کیفرهای معین شده، بازدارنده نیست.

به نظر می رسد فرایند قانونگذاری در حال پیگیری است اما با توجه به فراوانی حیوان آزاری هایی که توسط برخی انجام می شود و وجدان جمعی را متاثر می کند، همگان باید به عنوان یک وظیفه اخلاق عمومی از تکرار و ترویج این اقدامات ناپسند جلوگیری کنند تا سهمی در حفظ حیات حیوانات داشته باشند.

سامانه ارتباط مردمی 1540 سازمان حفاظت محیط زیست  یا سامانه های مستقل مانند این سایت (اینجا) آماده دریافت شکایات و گزارش های زیست محیطی و حیوان آزاری مردم از طریق تلفن ثابت و همراه به صورت شبانه روزی و بدون نیاز حضور در ادارات حفاظت محیط زیست در سراسر کشور است. 


نویسنده: حنانه شفیعی

منبع: خبر گزاری جمهوری اسلامی [لینک]



لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید
برای ارسال نظر به حساب کاربری خود وارد شوید و یا در سایت ثبت نام کنید.

در «مای ملو» تبلیغات رایگان است. برای ارسال آگهی خود «اینجا» کلیک کنید.

نظرسنجی: میوه مورد علاقه شما چیست؟
سوال نیم روز

  • سخت پوست دریایی بزرگ و چنگال دار چیست؟
    برای دیدن پاسخ 2 ثانیه موس خود را بر روی این متن قرار دهید یا این متن را یک مرتبه لمس کنید و 2 ثانیه منتظر بمانید.

    پاسخ

    خرچنگ دریایی



    حامیان حیوانات از این پس میتوانند اطلاعات خود را به رایگان و بدون محدودیت در بخش دفترچه تلفن «مای ملو» ثبت کنند. برای این کار وارد لینک زیر شوید و اطل ...